Odpowiednie ciśnienie w oponach ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort podczas jazdy, chroniąc jednocześnie elementy układu zawieszenia. Wiele nowoczesnych punktów obsługi opon wypełnia je do pewnego standardowego, bezpiecznego ciśnienia. Niestety, często różni się ono od zaleceń podawanych przez producenta pojazdu.
Dlaczego warto regularnie monitorować ciśnienie w oponach?
Nadzorowanie odpowiedniego ciśnienie w oponach spoczywa na barkach kierowcy lub posiadacza samochodu. Chociaż wielu ludzi zaniedbuje tę odpowiedzialność lub powierza ją specjalistom od opon, istnieje potrzeba regularnego kontrolowania ciśnienia w oponach. W przypadku korzystania z opon sezonowych, specjaliści od opon ustawiają właściwe ciśnienie przy każdej zmianie sezonowej, co ma miejsce dwa razy w roku. Jednakże opony wielosezonowe, które nie wymagają wymiany w zależności od pory roku, stawiają przed kierowcami wyzwanie regularnych kontroli.
Niefortunnie, niektórzy właściciele samochodów, zwłaszcza tych z wbudowanym systemem kontroli ciśnienia opon (TPMS), pomijają te czynności. Warto zaznaczyć, że głównym celem systemu TPMS jest alarmowanie kierowcy o gwałtownej utracie ciśnienia w jakiejkolwiek z opon lub wskazywanie na różnice w ciśnieniu między poszczególnymi kołami. System ten nie gwarantuje , że będzie zachowane stałe idealne ciśnienie w oponach.
Regularnie kontrolujemy ciśnienie – czyli jak często, dowiedz się co na ten temat sądzą eksperci.
Specjaliści od ogumienia, prowadzący szkolenia z tego zakresu, zalecają monitorowanie ciśnienia w oponach co najmniej raz w miesiącu. Istnieje wiele powodów, dla których taka regularność jest ważna. Opony, które są niedopompowane lub zbyt mocno napompowane, nie zapewniają odpowiedniego przyczepienia do drogi. Jest to kluczowe dla bezpieczeństwa, zwłaszcza podczas wykonywania różnych manewrów, takich jak skręty.
Niewłaściwe ciśnienie w oponach powoduje ich szybsze i nierównomierne zużywanie. Ponadto, błędne ciśnienie może wpływać na funkcjonowanie zawieszenia samochodu, co może prowadzić do mniejszego komfortu jazdy, pojawienia się wibracji oraz szybszego zużywania się pewnych części zawieszenia.
Bezpieczne a optymalne ciśnienie w oponach – czy to oznacza to samo?
Podczas projektowania samochodu producenci przeprowadzają liczne testy i analizy, aby ustalić odpowiednie typy i rozmiary opon dla danego modelu. Na tej podstawie określają także zalecane ciśnienie powietrza w oponach. W każdym samochodzie umieszczona jest tabliczka informacyjna, na której można znaleźć informacje o zalecanym ciśnieniu dla poszczególnych opon. Zalecenia te różnią się w zależności od osi – przedniej czy tylnej. Wiele firm podaje także wskazówki dotyczące ciśnienia w oponach w sytuacji, gdy samochód jest pełny (wszyscy pasażerowie + bagaż). Wszystkie te dane można również znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu.
Chociaż specjaliści od opon mogą się zajmować ich naprawą lub wymianą, nie zawsze patrzą na zalecenia producenta dotyczące ciśnienia. Często jest to spowodowane tym, że znalezienie odpowiednich informacji może zająć trochę czasu, ponieważ producenci umieszczają tabliczkę informacyjną w różnych miejscach, takich jak słup drzwi kierowcy, klapka wlewu paliwa lub miejsce przechowywania koła zapasowego.
Wiele serwisów, aby zaoszczędzić czas, decyduje się pompować opony do standardowego ciśnienia 2,2 bar, które w branży uważane jest za powszechne. Chociaż w wielu przypadkach 2,2 bar jest bezpieczne, nie zawsze jest to najlepsze dla komfortu jazdy czy długości życia opon i innych części samochodu. Najlepiej jest więc sprawdzić zalecenia na tabliczce informacyjnej i przekazać te dane mechanikowi. Można też sprawdzać na stronach internetowych z konfiguratorami, warto także po prostu korzystać z własnego urządzenia do mierzenia ciśnienia.