Wiele osób zadaje sobie pytanie czy olej w samochodzie elektrycznym jest w ogóle obecny. Samochody elektryczne często są postrzegane jako wolne od konieczności konserwacji, ale to nie jest całkowicie prawdziwe. Chociaż mają mniej części w porównaniu z pojazdami spalinowymi, istnieją pewne aspekty, które wymagają regularnej uwagi i wymiany płynów. Napęd elektryczny jest znacznie prostszy w budowie niż tradycyjny silnik spalinowy, który sam w sobie jest skomplikowaną jednostką wymagającą wielu dodatkowych komponentów do prawidłowego funkcjonowania. W porównaniu z tym, silnik elektryczny wydaje się być jednym z tych dodatkowych komponentów.
Kwestia przeniesienia napędu w samochodzie elektrycznym jest jednak nieco inna. Owszem, posiada on przekładnię, zwykle półosie z przegubami oraz mechanizm różnicowy, ale nie jest to dokładnie to samo co w samochodzie z napędem spalinowym.
Większość samochodów elektrycznych wykorzystuje nie tradycyjną skrzynię biegów, a jednoetapowy reduktor zamiast wielu biegów. Co ciekawe, w tych reduktorach nie ma potrzeby dodawania biegu wstecznego, ponieważ w silniku elektrycznym można po prostu zmienić kierunek obrotów.
Jaki olej w samochodzie elektrycznym należy wymieniać ?
Mimo że wydaje się inaczej, reduktor w samochodzie elektrycznym i skrzynia biegów w samochodzie na paliwo działają podobnie pod względem eksploatacji, pracując w otoczeniu oleju. Olej w samochodzie elektrycznym jest więc również obecny, tyle że nie w silniku. Koła zębate oraz łożyska wymagają zarówno smarowania, jak i chłodzenia, a to zapewnia olej przekładniowy.
Uszkodzenia w przekładniach redukcyjnych są jednymi z najbardziej problematycznych w samochodach elektrycznych. Wielu producentów nie przewiduje możliwości naprawy tych części i nie dostarcza zamienników, nawet tak podstawowych jak łożyska. Co więcej, nie wszyscy zalecają regularną wymianę oleju. To może prowadzić do awarii. Dlatego posiadając samochód elektryczny, trzeba być bardzo uważnym i dbać o odpowiednią konserwację.
Wskazania co do wymiany oleju w samochodzie elektrycznym nie są jednoznaczne.
Nie jest łatwo określić, jak często powinien być wymieniany olej w samochodzie elektrycznym, jeśli producent nie podaje wytycznych lub jeśli są one rozbieżne. Na przykład Tesla zaleca wymianę oleju co 150 tys. km lub co 12 lat, ale wielu kierowców pokonuje setki tysięcy kilometrów bez konieczności wymiany oleju.
Interesującym przypadkiem jest zalecenie dla modelu Nissan Leaf. Oficjalnie olej nie wymaga wymiany, ale zaleca się regularne kontrole. Jednak w internecie można znaleźć informacje sugerujące wymianę co 12 tys. km lub co 18 miesięcy, chociaż polski przedstawiciel Nissana tego nie potwierdza. Doświadczenie z niezależnych warsztatów często pokazuje, że wyciekający olej w samochodzie elektrycznym jest ciemny i pełen opiłków.
W modelu Volkswagen e-Golf zaleca się wymianę oleju co 60 tys. km. Natomiast w nowszej generacji samochodów elektrycznych Grupy Volkswagen, zarówno dla marki VW, jak i Škody, brak jest wytycznych dotyczących wymiany oleju. Podobne podejście, czyli brak konkretnych zaleceń, obserwujemy w przypadku Peugeota.
Ostateczne zalecenia mogą zależeć zarówno od specyfikacji pojazdu, jak i doświadczenia warsztatów. Posiadając samochód elektryczny, warto skonsultować się z kilkoma specjalistami i dowiedzieć się o ich doświadczeniach i wskazówkach. Nie należy lekceważyć kwestii odpowiedniej pielęgnacji oleju.
Olej do elektryka musi spełniać określone wymagania, postaw na produkt dobrej jakości.
Podobnie jak wszelkie oleje przekładniowe, te stosowane w samochodach elektrycznych muszą zapewniać chłodzenie i smarowanie komponentów przekładni. Wyróżnia je to, że mogą posiadać specjalne właściwości dielektryczne (izolacyjne) i muszą być idealnie dopasowane do współpracy z konkretnymi materiałami używanymi w tych przekładniach. Warto podkreślić, że w reduktorach samochodów elektrycznych obciążenia są duże z powodu braku dodatkowych przełożeń i wysokiego momentu obrotowego dostępnego od najniższych prędkości obrotowych.
Dlatego wybór odpowiedniego oleju jest kluczowy. Jeśli wymieniamy olej w samochodzie elektrycznym – najbezpieczniej jest używać oryginalnych produktów, ponieważ gwarantują one kompatybilność z wszystkimi materiałami, z którymi będą wchodzić w interakcję. Alternatywą mogą być produkty od niezależnych dostawców, ale tylko wtedy, gdy spełniają identyczne standardy.
Olej to nie jedyny płyn jaki musimy wymieniać w „elektryku”
Kluczowym płynem w samochodach elektrycznych jest ten odpowiedzialny za chłodzenie baterii. Jego rola staje się krytyczna zarówno podczas dynamicznej jazdy (np. przy dużej prędkości na autostradzie) jak i podczas ładowania dużą mocą. Tylko odpowiednie chłodzenie baterii zapewnia jej trwałość i niezawodność. Płyny chłodzące dla baterii mają specyfikację różniącą się od tradycyjnych płynów chłodniczych stosowanych w pojazdach spalinowych. Muszą one zabezpieczać przed zagrożeniami związanymi z wysokim napięciem, takimi jak łuk elektryczny. Ich właściwości izolacyjne muszą być zachowane mimo zwiększonej temperatury, procesów utleniania, wilgotności czy ścierania cząstek.
Tak samo jak w przypadku olejów, zalecenia dotyczące płynów chłodniczych są różnorodne. Jednakże niedbanie o wymianę płynu i spadek jego jakości w samochodzie elektrycznym może prowadzić nie tylko do uszkodzenia systemu zasilania, ale także do znacznego skrócenia żywotności baterii. Dostępne płyny, jeżeli nie są dostarczane przez producenta samochodu, muszą spełniać jego rygorystyczne wymagania i najlepiej, gdy są one zatwierdzone przez producenta pojazdu.
Dwa płyny podlegające wymianie są podobne jak w samochodach spalinowych
W samochodach elektrycznych istnieją jeszcze dwa płyny, które są typowe również dla tradycyjnych pojazdów. Płyn hamulcowy nie różni się od tego, który stosujemy w samochodach z silnikami spalinowymi, ponieważ system hamulcowy jest identyczny. Naturalnie, powinien on spełniać wymagania producenta. Istnieje również płyn do spryskiwaczy, w przypadku którego mamy pełną swobodę wyboru