Sztuczna inteligencja Al zidentyfikowała niemal 300 kierowców w ciągu zaledwie trzech dni
Technologia bazująca na sztucznej inteligencji w ciągu zaledwie trzech dni działania wykryła blisko 300 kierowców łamiących przepisy ruchu drogowego. W ciągu 72 godzin udało się zidentyfikować 117 osób jadących bez zapiętych pasów oraz kolejnych 180 korzystających z telefonu podczas jazdy. Ewolucja sztucznej inteligencji postępuje, a jej zastosowanie w różnych dziedzinach staje się coraz bardziej powszechne. Służby mundurowe również widzą w niej potencjał i korzystają z jej możliwości. Nowoczesne narzędzie, które pomaga w wykrywaniu wykroczeń, zdaje się być niezwykle efektywne w praktyce.
Wspomniana technologia ( sztuczna inteligencja ) bazująca na AI, w ciągu pierwszych trzech dni działania ujawniła prawie 300 kierowców łamiących przepisy. W ciągu tych kilku godzin wykryto 117 osób bez zapiętych pasów oraz 180 korzystających z telefonu w trakcie jazdy. Wszystko to za sprawą innowacyjnej kamery systemu bezpieczeństwa drogowego, którą służby w Wielkiej Brytanii zamontowały na autostradzie A30 niedaleko Launceston w Kornwalii.
Technologia bazująca na sztucznej inteligencji została zintegrowana z oznakowanym radiowozem. Uważajcie za kółkiem, kierowcy!
Służby policyjne z regionu Kornwalia i Devon postanowiły wdrożyć nowoczesny system bazujący na sztucznej inteligencji po pomyślnych testach przeprowadzonych w ubiegłym roku. Przez dwa tygodnie wakacji w rejonie Devon, pojazd wyposażony w technologię od firmy Acusensus przetestował ten system. W krótkim czasie wykryto aż 635 naruszeń przepisów: 590 z nich dotyczyło jazdy bez zapiętych pasów, a 45 to przypadki korzystania z telefonu podczas kierowania pojazdem. Ostatnio zakupiony przez brytyjskie siły porządkowe system już udowodnił swoją wartość. W ciągu pierwszych trzech dni monitorowania ruchu na drodze A30, kamera z zastosowaną sztuczna inteligencja wykryła prawie 300 naruszeń. Wśród nich 117 kierowców nie miało zapiętych pasów, natomiast 180 używało telefonu podczas prowadzenia pojazdu.
Jakie konsekwencje w Polsce niesie za sobą jazda bez zapiętych pasów oraz używanie telefonu podczas kierowania pojazdem?
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że obowiązek zapięcia pasów dotyczy nie tylko kierowcy. Jeśli kierujący nie zwróci uwagi na zapięcie pasów przez pasażerów, grozi mu mandat w wysokości 100 zł oraz 4 punkty karne. Jednakże również pasażerowie ponoszą odpowiedzialność za swoje bezpieczeństwo. Jeśli zignorują obowiązek zapinania pasów, mogą zostać ukarani kwotą 100 zł. W sytuacji, gdy kierowca wyraźnie zalecił zapięcie pasów, ale nie zauważył, że pasażerowie go nie posłuchali, może unikać kary. Jeśli jednak sam kierowca nie zastosuje się do tego wymogu, ryzykuje nałożeniem na siebie mandatu w wysokości 100 zł i otrzymaniem 2 punktów karnych. Ponadto, począwszy od 1 stycznia 2022 roku, za korzystanie z telefonu komórkowego podczas prowadzenia pojazdu, kierujący może zostać ukarany grzywną w wysokości 500 zł. Do tego dodatkowo przybyło siedem punktów karnych, co łącznie daje aż 12 punktów za to wykroczenie. Sztuczna inteligencja pomoże wyłapać wszystkich piratów drogowych.
Sztuczna inteligencja AI w monitoringu ruchu drogowego w Polsce? Możliwości wykorzystania zaawansowanych technologii
Technologie związane z sztuczną inteligencją stają się coraz bardziej zaawansowane, co ma swoje odzwierciedlenie również w systemach monitoringu ruchu drogowego stosowanych w Polsce. Przykładowo, nowoczesne fotoradary MultaRadar CD oraz Mesta Fusion RN, które zostały zamontowane na charakterystycznych, wysokich słupach przy wielu drogach, to kwintesencja tego postępu.
Jedną z kluczowych cech tych urządzeń jest zdolność do monitorowania do sześciu pasów ruchu jednocześnie, co znacząco zwiększa ich skuteczność w porównaniu do starszych modeli. Ale to nie wszystko. Dzięki zaawansowanym algorytmom, te radary mogą precyzyjnie wskazać, na którym z pasów ruchu miało miejsce wykroczenie, co jest następnie dokładnie udokumentowane na zdjęciu. To rozwiązanie daje możliwość dostosowania różnych limitów prędkości dla poszczególnych pasów, co może być niezwykle przydatne, zwłaszcza w miejscach o zróżnicowanym natężeniu ruchu czy w strefach budowy.
Co więcej, fotoradary te potrafią dokładnie rozpoznawać typy pojazdów. Oznacza to, że mają zdolność do zastosowania różnych limitów prędkości dla samochodów osobowych, ciężarowych czy nawet autobusów. To niezwykle istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa, ponieważ ciężkie pojazdy potrzebują większej odległości do zatrzymania, a ich zbyt duża prędkość może stanowić znacznie większe zagrożenie niż w przypadku samochodów osobowych.