autostrady na chorwacji

Chorwacja wprowadza modyfikacje na swoich autostradach. Informacje kluczowe dla podróżujących turystów

Rząd decyduje się na usunięcie bramek z autostrady na Chorwacji

Rząd Chorwacji szykuje nowości dla użytkowników autostrady na Chorwacji. Do 2025 roku na odcinkach płatnych planowane jest wdrożenie innowacyjnego systemu opłat. Celem tego rozwiązania jest przede wszystkim płynniejszy ruch, szczególnie podczas sezonu wakacyjnego, który przynosiła ogromne korki. Mimo planowanej likwidacji tradycyjnych bramek, kierowcy w dalszym ciągu będą opłacać trasę w zależności od liczby pokonanych kilometrów. Polscy turyści, którzy wielokrotnie musieli czekać w korkach na chorwackich autostradach, z pewnością przyjmą tę wiadomość z ulgą. Lokalny dziennik Jutarnji List podkreśla, że inicjatywa ta jest odpowiedzią na potrzeby kierowców korzystających z dróg nad Adriatykiem.

Zamierzony system opłat będzie oparty o technologię elektroniczną, analogiczną do systemu e-Toll, który funkcjonuje w Polsce. Wymagane będzie założenie konta przez kierowców, gdzie przypisane będą numery rejestracyjne ich pojazdów. W przeciwieństwie do dotychczasowego modelu, kierowcy nie będą musieli zatrzymywać się przy punktach opłat. Pojazdy będą skanowane przy wejściu i wyjściu z płatnych odcinków, a opłaty będą naliczane automatycznie. Tak jak dotychczas, koszt przejazdu będzie kalkulowany na podstawie ilości przebytych kilometrów. Ogólnie rzecz biorąc, w Chorwacji płatne są łącznie 1314 km dróg. Istnieją też dodatkowe opłaty za przejazd przez pewne tunele i mosty. Co warto zaznaczyć, podobnie jak w Polsce, sieć autostrady w Chorwacji jest zarządzana przez kilka różnych przedsiębiorstw. Niemniej jednak, nowy system opłat ma charakter uniwersalny i będzie stosowany na wszystkich płatnych trasach. To strategiczny krok w kierunku modernizacji infrastruktury drogowej Chorwacji, mający na celu poprawę komfortu podróżowania przez ten popularny kraj turystyczny.

Kierowcy w Chorwacji sprzeciwiają się systemowi winiet

Dlaczego Chorwacja nie postawiła na system winiet, znany i stosowany w wielu krajach Europy? Odpowiadając na to pytanie, chorwacki minister transportu, Oleg Butkovič, wskazał na badania przeprowadzone w 2019 roku. Ankietowani kierowcy wyraźnie wskazali swoje preferencje: aż 70% respondentów zadeklarowało wsparcie dla systemu opłat proporcjonalnych do pokonanego dystansu, znanego jako „pay-as-you-go”. Minister Butkovič podkreślił: „Nie chcemy kolejek przed bramkami ani niepotrzebnych zatorów. Głównym celem jest zapewnienie płynności ruchu na naszych autostradach. Dzięki temu rozwiązaniu przepustowość może osiągnąć nawet 3000 pojazdów na godzinę”, jak relacjonuje dziennik Jutarnji List.

Ten wybór Chorwacji jest ciekawym przykładem, jak kraj ten dostosowuje się do wymogów i oczekiwań swoich obywateli. Choć winiety są łatwe w obsłudze i popularne w innych państwach, wydaje się, że Chorwacja dąży do rozwiązania bardziej innowacyjnego i dostosowanego do specyfiki lokalnej sieci drogowej oraz potrzeb kierowców autostrady na Chorwacji.Warto też zauważyć, że wprowadzenie takiego systemu może przynieść dodatkowe korzyści. Po pierwsze, automatyczny system opłat eliminuje potrzebę zatrzymywania się przy bramkach, co przyspiesza podróż. Po drugie, „pay-as-you-go” jest bardziej sprawiedliwy – kierowcy płacą dokładnie za tyle, ile przejechali.

Chorwacja, będąca ważnym celem turystycznym w Europie, szczególnie w okresie letnim, musi zapewnić efektywny i sprawnie działający system komunikacji. Decyzje takie jak ta wskazują na próbę balansowania między potrzebami kierowców, efektywnością ekonomiczną oraz dostosowywaniem się do nowych technologii i trendów w transporcie drogowym.

Nowy model zwiększy płynność ruchu i przyniesie większe wpływy do budżetu Chorwacji

Analizy danych operatorów autostrad wskazują, że w trakcie szczytu sezonowego przez niektóre z 399 stacji poboru opłat przejeżdżało średnio 300 samochodów w ciągu godziny. Do połowy sierpnia Chorwacja zarobiła na płatnych trasach niemal 30 mln euro. Nowy system nie tylko zwiększy wpływy finansowe dla kraju, ale także znacząco poprawi przepustowość dróg w całym państwie. Estymacje Chorwackiego Ministerstwa Transportu sugerują, że koszt wdrożenia innowacyjnego systemu poboru opłat wyniesie około 100 mln euro. Niemniej jednak inwestycja ta ma nie tylko zwrócić się w postaci wyższych dochodów, ale przede wszystkim przynieść komfort podróżowania kierowcom. Usunięcie tradycyjnych bramek jest planowane na najbliższy rok, podczas gdy pełne wdrożenie nowego systemu ma miejsce do 2025 roku.

Zmiany te mają duże znaczenie nie tylko dla mieszkańców Chorwacji, ale także dla turystów. Każdego roku setki tysięcy podróżujących doświadczają utrudnień w postaci korków przy bramkach. Nowy system przewiduje, że opłaty będą pobierane elektronicznie, co pozwoli na płynniejszy ruch na głównych arteriach komunikacyjnych kraju. Dodatkowo, wdrożenie nowych technologii może przyciągnąć uwagę innych krajów europejskich, które szukają efektywnych rozwiązań w zakresie zarządzania autostradami. Chorwacja ma szansę stać się pionierem w tej dziedzinie, oferując system, który łączy wydajność z ekonomiczną opłacalnością. Wspomniane zmiany, choć wymagają początkowej inwestycji, mają potencjał przynieść korzyści zarówno krótko- jak i długoterminowe dla całego kraju.

Scroll to Top